سواد رسانهای پیشنیاز کاربران فضای مجازی است/ اهمیت آموزش اینفلوئنسر و کاربر
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۸۷۴۸۳۸
نخستین نشست «بررسی بلاگرها و اینفلوئنسرها، آسیبها و فرصتها» در ساترا برگزار شد.
خبرگزاری میزان - طبق اعلام روابط عمومی ساترا؛ نخستین نشست «بررسی بلاگرها و اینفلوئنسرها، آسیبها و فرصتها» در سالن جلسات سازمان تنظیم مقررات رسانههای صوت و تصویر فراگیر (ساترا) برگزار شد؛ در این نشست علی سعد معاون کاربران و تنظیمگری اجتماعی ساترا و جمعی از پژوهشگران و کارشناسان حوزه کسب و کار، علوم اجتماعی و ارتباطات، فعالان مطبوعاتی و رسانهای، کارشناس حقوقی و نماینده مرکز ملی فضای مجازی حضور داشتند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
فعالیت جنبه اجتماعی در پلتفرمهای خارجی
در ابتدای نشست علی سعد معاون کاربران و تنظیمگری اجتماعی ساترا تاریخچهای کوتاه از شکلگیری ساترا را شرح داد. وی در ادامه با طرح موضوع و توضیح درباره محوریت جلسه گفت: در حال حاضر پلتفرمهای داخلی تحت تنظیمگری ساترا هستند و قائدتا در پلتفرمهای خارجی بنا به دلایل مختلف اعم از بحث تحریم، رویکرد قبلی کشور یعنی فیلترینگ آنها و... ابزاری برای تنظیمگری در دست نداریم، اما جنبه اجتماعی ما در این حوزه فعال است.
بیشتر بخوانید: برای مشاهده آخرین خبرها از معاونت سیما اینجا کلیک کنیدوی افزود: درواقع اگر روی محتوای پلتفرمهای خارجی کار میکنیم، جنبه اجتماعی آن یعنی همان وجه آگاهیبخش، ایجاد گفتمان، آگاهیسازی مخاطبان جامعه هدف و... درحال فعالیت است.
سعد در ادامه هدف از برگزاری این جلسه را طرح بحث درباره اینفلوئنسرها دانست و گفت: قصد داریم درباره این مسئله و ابعاد مختلف آن صحبت و از نظرات و تجربیات شما بهرهمند شویم.
مسئله تعریف در فرهنگ شهرت
علی مومنی مدیر مسئول نشریه فرهنگ شهرت بعد از صحبتهای سعد درمورد فرهنگ شهرت و اینفلوئنسرها بیان کرد: اگر بخواهیم از دیدگاه انتقادی و جامعهشناختی در خصوص فضای سلبریتی صحبت کنیم اولین مشکلی که ما در فضای شهرت و به طور خاص درباره اینفلوئنسرها داریم مسئله تعریف است. ما در فضای فرهنگ شهرت تعاریف جامعی از این مبحث نداریم؛ لذا این تعاریف ناقص یا اشتباه باعث میشوند رفتار درستی را در مقابله با آنها نداشته باشیم.
وی افزود: عدم برخورداری از تعریف دقیق باعث میشود که ما واقعیت اجتماعی را به خوبی نشناسیم و در نهایت مشکلات رفتاری نیز افزایش پیدا میکنند؛ بنابراین برخورداری از یک تعریف درست در این خصوص نیازمند وارد کردن رویکر علمی به این تعاریف است.
مواجهه با معایب و آسیبهای اجتماعی
طهورا میرزاییزاده پژهشگر در بخش دیگری از نشست درباره مقوله حجاب استایل و تاریخ پیدایش آن صحبت کرد و گفت: در حوزه حجاب استایل یا مد اسلامی، ما بیشتر با معایب و آسیبهای اجتماعی و فرهنگی روبهرو هستیم.
میرزاییزاده بیان کرد: این خانمها به فضای مجازی آمدند تا به سایر خانمها اعتماد به نفس بدهند. بسیاری از این بلاگرها به دلیل نمایش بیشتر خودشان و دریافت دنبالکننده و لایک بیشتر، کمکم از هدف اولیه خود که رواج حجاب و سبک زندگی اسلامی بود فاصله گرفتند چراکه دریافتند با سبک غربی میتوانند به فعالیت خود ادامه دهند.
سواد رسانهای عینی
امیر مجرد مشاوره حوزه کسب و کار در ادامه نشست با توضیحی درباره ایجاد یک کمپین و آسیبشناسی حوزه اینفلوئنسری بر اساس چهار مولفه تعریف، تعرفه، رفتار و محتوا گفت: ما در این مولفهها در برخی قسمتها دچار اشکالات کارشناسی هستیم.
وی تاکید کرد: صاحبان کسب و کار با این افراد رشد میکنند. سواد رسانهای مردم در این موضوع را باید عینی کرد تا آن را ببینند. درمجموع باید اینگونه نشستها به کاری عملی ختم شوند.
پلتفرمهای واسطه/ لزوم حضور نهاد نظارتی
امیر نادری مشاور حوزه کسب و کار مجازی در قسمت بعدی این نشست با عنوان دو مسئله یعنی تبلیغات بلاگرها و پلتفرمهای واسطه که معرف بلاگر هستند گفت: احساس میکنم پلتفرمهای واسطه دارای مجوز هستند و منع قانونی ندارند، زیرا در سطح شهر بیلبوردهای تبلیغاتی آنها را مشاهده میکنیم. اما استراتژی که این پلتفرمها پیش گرفتهاند اشتباه است.
نادری افزود: از آنجا که نهاد ناظری روی عملکرد اینفلوئنسرها نظارت ندارد در مواقعی که به تعهدات خود خوب عمل نمیکنند این کسب وکار است که ایراد دارد؛ در نتیجه این اتفاق باعث افسردگی کسب وکار میشود و انگیزه رشد را از آن میگیرد؛ بنابراین حضور یک نهاد نظارتی در این موضوع لازم است.
نمایش بطن جامعه توسط اینستاگرام
محمدجواد محمددوست مشاور حوزه کسب و کار مجازی در بخشی دیگر از نشست ضمن اعلام نظر مخالف خود نسبت به صحبتهای حاضران گفت: دوستان احساس میکنند اینستاگرام یک منبع است در صورتی که اینستاگرام مانند یک دستگاه ام آر آی است. اگر مشکلی در بدن انسان رخ دهد دستگاه را عوض نمیکنند بنابراین اینستاگرام بطن جامعه ما را نشان میدهد؛ با این حساب این مشکلات ربطی به اینستاگرام ندارند.
محمددوست بیان کرد: ما باید همه مراحل مشاغلی که وارد آن میشویم را بلد باشیم. مردم هم باید بدانند که چه خطراتی در این حوزه و همکاری با بلاگرها و اینفلوئنسرها وجود دارد؛ به عقیده من پشت تمام موضوعاتی که درخصوص فرهنگ مطرح میکنیم مسائل اقتصادی قرار دارند.
حد و حدود بلاگر
مریم لامعی وکیل در بخشی دیگر از نشست از مواجههاش با افرادی گفت که زندگی خود را با بلاگرها مقایسه میکنند و افزود: این افراد که تعدادشان هم کم نیست در ادامه زندگی خود دچار اختلاف میشوند و در بسیاری موارد طلاق میگیرند. اما ما نمیتوانیم بلاگرها یا اینستاگرام را از بین ببریم. بلکه باید برای آنها اتحادیه و صنف در نظر بگیریم تا پروانه فعالیت بگیرند.
لامعی افزود: نکته دیگر وجود یک قانون مدون است که ضمانت اجرایی داشته باشد؛ در این زمینه حضور یک نهاد نظارتی لازم است. همچنین قوانین مشخص در زمینه انتشار عکس و فیلم کودک و مشخص بودن محتوای پیج از دیگر مواردی است که باید معین شوند تا حد و حدود بلاگر تعیین و از این طریق خیلی بهتر قابل کنترل باشد.
مرز بین فرصت و تهدید
شیما فرزادمنش کارشناس حوزه ارتباطات و از حاضران در نشست در ادامه بحث ضمن اشاره به فضای کلی اینستاگرام گفت: آیا فضای اینستاگرام سراسر مشکل و آسیب است! در صورتی که این فضا، فضای فرصتها هم بوده است مانند فعالیت معلولان و دیده شدن آنها؛ بنابراین باید بگویم در این فضا مرزی بین فرصت و تهدید وجود دارد که همزمان میتواند برای یک فرد توانمندسازی کند.
فرزادمنش تاکید کرد: ما نمیتوانیم صرفا از آسیبها صحبت کنیم. بحث دیده شدن فقط مختص به بلاگرها و اینستاگرام نیست بلکه متعلق به امروز جامعه و همه ماست. فضای مجازی باعث شده است تا مرجعیت گفتمانی متکثر شود و این اتفاق مثبتی است. نمیتوان همه فعالان در این فضا را یکجور دید. شناخت مخاطبان اینفلوئنسرها نیز مقوله مهمی است.
گفتمان پیششرط سیاستگذاری
نیلوفر نادری پژوهشگر در ادامه نشست با بیان این مطلب که بیشتر پژوهشهای انجام شده در این زمینه روز فضای مجازی و به طور خاص اینستاگرام تمرکز دارند گفت: این فضا صرفا فضایی برای بازنمایی است و این سوژهها که از آنها حرف میزنیم جایی در دنیای واقعی وجود دارند. اینکه ما فقط در یک میدان مشاهده به اسم اینستاگرام بررسی داشته باشیم باعث میشود نتوانیم همه سویههای بلاگر و اینفلوئنسر را بررسی کنیم.
وی افزود: ما با انواع بلاگرها مواجه هستیم. این افراد در ساحت بازنمایی با یکدیگر تفاوت دارند. این افراد تبدیل به خرده سلبریتی شدهاند و سعی دارند با برملاکردن زندگی خصوصی خود بهره ببرند؛ درمجموع اگر ما در این زمینه قصد سیاستگذاری داریم باید ابتدا گفتمان صورت بگیرد.
تجربه یک جانشینی ناکامل
محمد پویا قاسمی پژوهشگر در قسمت بعد بیان کرد: اگر قصد تهیه لیستی از اینفلوئنسرها داشته باشیم شاید تا ۱۰۰۰ نفر اسم وجود داشته باشد، اما این تعداد برای یک جامعه ۸۰ میلیونی است نه یک جامعه ۸۰۰ میلیونی و این تکثر حیرتانگیز است. وقتی به سایر کشورها نگاه میکنیم میبینیم اینفلوئنسر یا نمایده صنعت است یا خرده فروش و یا نهایتا سبک زندگی و برای توسعه هوش مصنوعی فعالیت میکنند.
قاسمی تصریح کرد: ما شاهد ظهور اینفلوئنسرهایی هستیم که مولود جنبشهای لحظهای جامعه ایران است. تا پیش از ظهور این افراد تبلیغات در انحصار سازمانی مانند صدا و سیما بوده است، اما در ادامه مردم برای دریافت اخبار، اطلاعات و سرگرمی منابع دیگری را هم یافتند؛ بنابراین رسانههای اجتماعی درحال تجربه یک جانشینی ناکامل هستند. در این شرایط بسیاری از فعالان سابق صدا و سیما هم وارد این فضا شدهاند. اینفلوئنسرها خواه یا ناخواه نخبه هستند.
مواجهه متفاوت در پلتفرمهای مختلف
محمدحسین سیاحطاهری مدیرکل فرهنگی و اجتماعی مرکز ملی فضای مجازی در بخش دیگری فرهنگ شهرت را مبحثی سابقهدار عنوان کرد و گفت: فضای مجازی به مباحث فرهنگ شهرت، سلبریتی و اینفلوئنسر ضریب و تغییراتی داده است. پلتفرم نحوه تعامل انسانها را تحتتاثیر قرار میدهد. نوع مواجهه افراد در پلتفرمهای مختلف متفاوت است. در شبکههای مختلف اجتماعی اینستاگرام فضایی متفاوت دارد. عکسمحوری در این فضا ویژگی بارز آن است.
سیاحطاهری تاکید کرد: مردم واقعیت خود را در گوگل جستوجو میکنند و موارد غیرواقعی زندگی خود را در اینستاگرام به اشتراک میگذارند. این نوع مواجهه روی افراد جامعه اثر منفی میگذارد.
در بخش پایانی جلسه علی سعد ضمن تشکر از حاضران به جمعبندی بحث پرداخت و گفت: رسانههای اجتماعی در زمینه این مبحث کمک میکنند تا خردهفرهنگها و گروههای آسیبپذیر را نشان دهند و از طرفی در صدد ایجاد هژمونی برای از بین بردن این خردهفرهنگها هستند؛ سبک زندگی که در روستاها و شهرستانها جریان دارد و افرادی که تلاش میکنند خود را شبیه به بلاگرها و اینفلوئنسرها کنند از جنبههای منفی این مبحث است و البته دوستان به جنبههای مثبت آن اشاره کردند.
سعد خاطرنشان کرد: طبق گفته مک لوهان «رسانه پیام است»؛ بر همین اساس رسانه در حال ایجاد اقتضائات جدید با قواعدی جدید است. اما قواعد موفقیت و پیروز شدن در این فضا با فضای حقیقی که پیش از این در آن قرار داشتیم متفاوت است. افرادی هم که در این فضا رهبران افکار عمومی میشوند از فضا و ظرفیتی متفاوت برخوردارند.
معاون کاربران و تنظیمگری اجتماعی ساترا با برشمردن خلاءهای موجود در این زمینه گفت: از نگاه ساترا ما در بحث آموزش در دو سطح اینفلوئنسرها و کاربر خلاء و محدودیت داریم و به طور حتم باید به این مسیر ورود کنیم. ساترا در حد توان خود این موضوع مهم را پیگیری خواهد کرد. همچنین با توجه به صحبت دوستان در خصوص مقوله قانونگذاری در این زمینه با خلاء جدی روبهرو هستیم.
وی افزود: مورد دیگری که درحال حاضر در کشورهای اروپایی شروع شده است اینکه نهادهای تنظیمگر پیش از این با رسانه و پلتفرم طرف حساب بودند؛ بدین شکل که قانونگذار برای پلتفرم قاعده و قانون تعریف میکرد، اما هماکنون به سمت تنظیمگری کانالها رفتهاند.
سعد در انتهای جلسه ضمن ابراز امیدواری برای ادامه این جلسات تاکید کرد: ما، کارکنان ساترا را دوستان خود بدانید. بسیار مشتاقیم تا از ظرفیت و تجربیات شما و سایر دوستان در ساترا بهرهمند شویم.
انتهای پیام/
برچسب ها: اخبار فرهنگی ساترامنبع: خبرگزاری میزان
کلیدواژه: اخبار فرهنگی ساترا بلاگر ها و اینفلوئنسر اینفلوئنسر ها حوزه کسب و کار فضای مجازی فرهنگ شهرت تنظیم گری رسانه ای آسیب ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۷۴۸۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
از حاشیه بیمارستانی خواننده پاپ تا انتشار آلبوم آقای شاعر!
خبرگزاری مهر-گروه هنر-علیرضا سعیدی؛ فرآیند تولید و ارایه آثار و محصولات موسیقایی و حاشیههای ریز و درشت دنیای موسیقی طی سالهای اخیر تبدیل به «فرصت» و «چالش» مهم و جالب توجهی شد که بسیاری از دستاندرکاران و فعالان عرصه موسیقی را بر آن داشت تا فارغ از رسانههای رسمی به ارائه و انعکاس فعالیتهای موسیقایی خود در بسترهای متنوع «فضای مجازی» بپردازند و در این مسیر بسیار مهم و مؤثر بر افکار عمومی جامعه، حضور چشمگیری داشته باشند. حضوری که بعضاً برای آنها دربرگیرنده اتفاقات مبارک و ارزشمندی در جهت معرفی خود و محصولات موسیقاییشان شد و در برخی موارد هم باعث دردسرهای زیادی شد که میتواند در ابعاد مختلف اجتماعی و فرهنگیاش مورد بررسی و واکاوی بیشتری قرار گیرد.
شرایطی دارای اهمیت که اکنون نمیتوان به راحتی از آنچه در این بستر رسانهای روی میدهد، بیتفاوت گذشت. چارچوبی دارای چالش و پر از فراز و نشیبهای عجیب و غریب که تبدیل به اقیانوس پهناور و بیانتهایی شده که هر چه قدر در آن حضور داشته باشیم، بیشتر متوجه ابعاد پیچیده آن میشویم. شرایطی که در دنیای موسیقی فرآیند بسیار پررنگی دارد و تقریباً تمامی فعالان موسیقی را برآن داشته تا در این راه پر پیچ و خم اما جذاب برای مخاطب، به معرفی و به اصطلاح بیگانه «پرزنت» محصولات و دیدگاههای خود بپردازند. شرایطی که شاید بیان بسیاری از آنها در قالب رسمی خبرگزاریها و رسانههای رسمی کشور جایگاهی نداشته باشد اما دربرگیرنده ابعادی است که میتواند برای طرفداران و دوستداران موسیقی مشتمل بر رویدادهای مکتوب و تصویر جالب توجهی باشد.
اتفاقاً ظهور و بروز چنین شرایطی است که هم موجب رشد و تولید اخبار و نوشتارها و تصویرهای به اصطلاح «زرد» و «غیرقابل انتشار در رسانههای رسمی» شده و هم ایجاد کننده فضای رقابتی بین رسانههای رسمی و رسانههای فعال در فضای مجازی شده است که این مسایل نیز دربرگیرنده ملاحظات فراوانی است. ملاحظاتی که رجوع به آنها میتواند ویترین حواشی و اظهارنظرهایی باشد که رجوع به آنها با در نظر گرفتن ملاحظات و باید و نبایدهایش امری اجتناب ناپذیر است.
«یک هفته با فضای مجازی موسیقی» عنوان سلسله گزارشهای هفتگی سرویس هنر خبرگزاری مهر برای مرور متن و حاشیه منتخب رویدادهای موسیقایی از پنجره فضای مجازی است که روزهای پایانی هر هفته با استفاده از مطالب منتشر شده هنرمندان و فعالان عرصه موسیقی کشورمان در بسترهای مختلف فضای مجازی پیش روی مخاطبان قرار میگیرد.
فاضل نظری؛ بازخوانی ۱۸ غزل به آهنگسازی فریدون شهبازیان
فاضل نظری از شاعران و ترانه سرایان شناخته شده ای که طی سال های اخیر در قامت یک مدیر فرهنگی نیز فعالیت های زیادی را از سرگذرانده است چندی پیش بود که در صفحه شخصی خود از انتشار یک مجموعه موسیقایی به آهنگسازی فریدون شهبازیان خبر داد.
این شاعر و ترانه سرا نوشت: «لغزش» بازخوانی ۱۸ غزل از اثر «گریه های امپراتور» است که قرار بود چندی پیش از این منتشر شود. از [امروز] اما این مجموعه صوتی با آهنگسازی جناب فریدون شهبازیان در بستر فضای مجازی در دسترس است.»
آرمین زارعی؛ از بستری شدن در بیمارستان تا پرداخت چند میلیارد تومان پول
طی روزهای گذشته برخی از صفحات پرمخاطب موسیقی در فضای مجازی از بستری شدن آرمین زارعی خواننده موسیقی پاپ کشورمان در یکی از بیمارستان های تهران خبر دادند و نوشتند:
«خواننده پاپ آرمین زارعی به دلیل فشار عصبی در یکی از بیمارستان های تهران بستری شده است. این خواننده در هفته های گذشته با کمپانی طرف قرارداد سابق خود به مشکلاتی برخورده و به نظر می رسد همچنان درگیر این موضوعات است و حالا احتمالا شدت این فشارها و موارد دیگر، احوالات جسمی آرمین را نیز تحت تاثیر قرار داده است.
این خواننده هفته گذشته در نامه ای رسمی به دفتر موسیقی وزارت ارشاد خواستار ممانعت از هرگونه اقدامی درباره قرارداد مورد بحث با شرکت مربوطه شده و مدعی است آن قرارداد از سوی او فسخ شده است. این در شرایطی است که کمپانی ترانه شرقی برای روزهای ۱۹ و ۲۰ اردیبهشت قرار است کنسرت این خواننده را برگزار کند و تبلیغات محیطی گسترده ای را نیز در سطح شهر تهران انجام داده و بلیت فروشی کرده است.
حالا [درساعات گذشته] آرمین زارعی از شدت فشارعصبی در بیمارستان بستری شده و مشخص نیست آیا کنسرت این خواننده در روزهای ۱۹ و ۲۰ اردیبهشت در تهرای روی صحنه خواهد رفت یا خیر؟ کمپانی [طرف قرارداد] همچنان درباره همه حواشی این ۲ هفته سکوت اختیار کرده است.»
اما مدتی نگذشت که این شرکت با انتشار اطلاعیه ای اعلام کرد: «صدها میلیارد ریال به عنوان پیش پرداخت به آرمین زارعی پرداخت شده و کنسرت روزهای ۱۹ و ۲۰ هم برگزار می شود.»
در متن اطلاعیه شرکت آمده بود: «احتراما پیرو موضوعات اخیر و سوالات متعدد شما عزیزان در رابطه با برگزاری کنسرت به آگاهی می رسانیم شرکت ترانه شرقی براساس حقوق قانونی در قرارداد معین و مشخص با هنرمندان خود به ویژه هنرمند گرامی آقای آرمین زارعی اقدام به برنامه ریزی، مدیریت و اجرای کنسرت می نماید.
در رابطه با حاشیه های اخیر به اطلاع می رسانیم این شرکت سال ها برای اخذمجوز فعالیت های قانونی هنرمند نامبرده تلاش کرده و طی این مسیر دشوار، صدها میلیارد ریال بابت پیش پرداخت قرارداد به ایشان و هزینه های مستقیم و غیرمستقیم تولید و برگزاری رویدادهای مرتبط پرداخت نموده است.
کنسرت های مورخ ۱۹ و ۲۰ اردیبهشت نیز براساس کلیه حقوق قانونی مشخص در قرارداد فی مابین جاری و معتبراست و با اخذ مجوزهای لازم از تمامی مراجع ذی صلاح برنامه ریزی و اطلاع رسانی شده است.
امید است با انجام به موقع تعهدات طرفین، اجرای پیش رو همانند دیگر کنسرت های گذشته با همان کیفیت و درخور شأن هواداران عزیز تقدیم حضورتان شود. از کلیه هنردوستان، علاقه مندان و خصوصا رسانه ها نیز تقاضا داریم با حفظ حریم خصوصی و رعایت قوانین اسیرحاشیه ها و اخبار غیر واقعی نشوند.»
محمد اله یاری؛ خبرهای خوب برای آنهایی که موسیقی جدی کار میکنند
مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی هم در صفحه اختصاصی این مجموعه از حمایت جدی و پررنگ خود و همکارانش برای اجرای مستمر کنسرت هایی در حوزه موسیقی ایرانی و موسیقی نواحی خبر داد.
محمداله یاری نوشته بود: «وزیر فرهنگ تاکید بر پیش بینی حضور خوانندگان پیشکسوت و مطرح، در حوزه موسیقی ملی، موسیقی دستگاهی که صاحب کسوت و عنوان بوده و مردم چندین دهه دنبال کننده صدای آن ها هستند، دارند.
امسال شاهد اجرای گروه های قابل توجه موسیقی سنتی، ردیف دستگاهی و هویتی در مجموعه تالارهای وحدت، رودکی و برج آزادی خواهیم بود.
بنیاد رودکی تسهیلاتی برای اساتید و پیشکسوتان حوزه موسیقی اقوام فراهم خواهد کرد و تا پایان سال شاهد اجراهای متنوع و هویتی که ریشه در خاک و فرهنگ این مملکت دارد، خواهیم بود.»
عباس سجادی؛ پاسداشت یکی از اولین های روزنامه نگاری حوزه موسیقی
عباس سجادی شاعر، پژوهشگر و کارشناس موسیقی نیز در تازه ترین پست صفحه شخصی خود در فضای مجازی با عنوان «میرعلینقی از زبان میرعلی نقی» تصاویری ویدیویی از مراسم نکوداشت علیرضا میرعلی نقی پژوهشگر موسیقی را منتشر کرده و نوشته است: «دوستی با او و همکاری نزدیک در برنامه تلویزیونی «دستان» از افتخار من بوده است.»
میرعلیرضا میرعلینقی (زاده ۸ اردیبهشت ۱۳۴۵ در تهران) سنتور را نزد مجید کیانی و پیانو را نزد امانوئل ملیکاصلانیان و فخری ملکپور فرا گرفت و نزد حسینعلی ملاح شیوههای نوشتن و نسخهشناسی موسیقی را آموخت.
وی یکی از نخستین روزنامهنگاران حرفهای حوزه موسیقی به شمار میرود که از سال ۱۳۶۵ فعالیت مطبوعاتی دارد و در دهها نشریه به تحلیل رخدادهای موسیقی و نگارش مقالات مشغول است.
مقدمه «ردیف موسیقی ایران برای پیانو» اثر جواد معروفی، موسیقینامه وزیری، کتابشناسی موسیقی ایران، خاطراتی از رفتگان موسیقی، خاطرات جواد بدیعزاده و خاطرات هنری میلاد کیایی برخی آثار مکتوب میرعلینقی است.
علیرضا قربانی؛ به امید یافتن نشانی از تو ...
علیرضا قربانی خواننده موسیقی ایرانی که طی ماه های گذشته تمام وقت خود را معطوف به برگزاری تور کنسرت های داخلی و خارجی «با من بخوان» به آهنگسازی حسام ناصری کرده است، طی روزهای گذشته بود که به انتشار ویدیویی مشتمل بر تصاویر یک کوچه با معماری قدیمی، بخشهایی از قطعه «پریزاد» را پیش روی مخاطبان قرار داده است.
در دلنوشته علیرضا قربانی آمده است: سرگردان بی حضورت و جامانده میان کوچه پس کوچه های خالی شهر و هزاران رویای بر زبان نیامده به امید یافتن نشانی از تو ...»
کد خبر 6100043 علیرضا سعیدی